Půjčky Praha

o půjčkách, půjčování a penězích

Autobusy zastaví už jen na znamení, města šetří – Zprávy …

Snaha samospráv ušetřit letos po dohodě s vládou asi 200 milionů eur se dotýká stále více oblastí. Několik města zvýšily daně, snížily výdaje na kulturu, sport či osvětlení nebo škrtali spoje a zdražovaly jízdné

 mhd, zastavka na znamení, doprava, autobus

Ilustrační foto

Autor: Robert Hüttner, Pravda

Snaha samospráv ušetřit letos po dohodě s vládou asi 200 milionů eur se dotýká stále více oblastí. Několik města zvýšily daně, snížily výdaje na kulturu, sport či osvětlení nebo škrtali spoje a zdražovaly jízdné. Nejnovějším trendem je, že při městských autobusech by měli přibývat zastávky na znamení a spoje tak nebudou automaticky stát všude. Pokud se změna podle odborníků udělá rozumně, cestující ji nemusí pocítit negativní. Podle zkušeností ze sousedního Česka je potenciál úspor při zastavování městských autobusů na Slovensku jen na znamení řádově až v milionech eur.

Od poloviny února zastavují výlučně na znamení linky městské hromadné dopravy v Nitře a podobné tendence jsou iv dalších městech. V Bratislavě mají být časem na znamení všechny zastávky. Zrychlit se tím má přeprava lidí, sníží se emise a plynulejší jízdou poklesne spotřeba paliva. V zimě by také hrozily menší úniky tepla av létě by zase měla lépe fungovat klimatizace. Cestující si však musí dávat pozor, aby se nepreviezli a před zastávkou včas stiskli příslušné tlačítko. Při nastupování netřeba mávat, ale na zastávce musí stát na viditelném místě a řidič zastaví.

Když v Praze před časem změnily třista autobusových zastávek na znamení, přineslo to roční úsporu na rozjezdech 196 tisíc eur. „I na Slovensku by to přineslo značnou úsporu nákladů, protože řidič nemusí zbytečně stát na zastávkách v době, kdy na nich není potenciál nastoupení nebo vystoupení cestujících,“ říká Pavel Kajánek, expert Výzkumného ústavu dopravního v Žilině.

zastávek na znamení přibylo v poslední době i v hlavním městě. Bratislava disponuje celkem 1 376 zastávkami hromadné dopravy, zatím 528 z nich je na znamení.

„Zastávky na znamení urychlují cestování těm cestujícím, kteří cestují zejména na větší vzdálenost a díky nim se snižují náklady na pohonné látky či opotřebení vozidel. Zavádění zastávek na znamení také přispívá ke zlepšení dodržování jízdních řádů. Naším cílem je celoplošné zavedení zastávek na znamení, „tvrdí Agáta Staneková z Dopravního podniku Bratislava.

V metropolích se šetří dávno

Celoplošné zastávky na znamení jsou běžné v sousední Vídni, zčásti v Praze, v Londýně či v Lisabonu. Na Slovensku zatím v Nitře už lidé při vystupování musí vždy včas stisknout tlačítko STOP nebo pokud je autobus vybaven samoobslužným otevíráním dveří, stačí stisknout tlačítko otevírání dveří.

„Změny jsme v první řadě zaváděly pro zlepšení plynulosti autobusové dopravy, lepší dodržování jízdního řádu, a tím zlepšení služeb pro naše cestující. Z hlediska těchto aspektů můžeme zatím změny hodnotit pozitivně. Hodnotit dopad na spotřebu pohonných hmot by bylo zatím opravdu předčasné , protože na ni současně ovlivňuje množství dalších faktorů, „říká Vladimír Šimko z nitranské Veolia Transport.

Nejvíce by na plošném rozšíření zastávek na znamení mohla ušetřit Bratislava. Městský dopravce sice nemá přesná čísla, kolik by se tím získalo, Výzkumný ústav dopravní však zkouší srovnání se sousedním Českem.

Jeden rozjezd za čtyři centy

„V roce 2007 zaváděla Plzeň zastavení hromadné dopravy jen na znamení celkově na 42 zastávkách města. Dopravní podnik vyčíslil úsporu z rozjezdu trolejbusu na 2 centy a autobusu na 4 centy. Roční úspora jen na rozjezdech autobusů činila 27,5 tisíce eur. Samozřejmě, snížení hluku a emisí plus méně zbytečného větrání v autobusech jsou také druhotné efekty zavedení tohoto systému, „počítá Pavel Kajánek, dopravní expert z Výzkumného ústavu dopravního.

Podle výsledků úspor v Praze a také Plzni platí, že pokud by v celé Bratislavě zastavovali městské spoje jen na znamení, město by na tom ušetřilo ročně několik stovek tisíc eur.

Kajánek si myslí, že ohledem na početnost zastávek, spojů a vysokého využití některých zastávek cestujícími v hlavním městě, by byla aplikace tohoto systému na všech zastávkách nesmyslná.

„Na druhé straně i v hlavním městě je mnoho zastávek, které jsou využívány cestujícími jen občasně. Právě tyto typy zastávek a spoje obsluhující tyto zastávky by mohly být potenciálně zahrnuty do takového řešení. Určitě by to přineslo úsporu nákladů, protože nemusí zbytečně stát na zastávkách v době, kdy na nich není potenciál nastoupení nebo vystoupení cestujících, „dodává expert.

Mávání je minulostí

V současnosti se na seznam zastávek na znamení automaticky dostane zastávka s menší frekvencí či odlehlejší polohou. Cestující čekající na zastávce na znamení při nástupu řidiči nemusejí dávat žádný signál, ale musí stát tak, aby je na zastávce bylo vidět. Mávání rukou na městský spoj je tak minulostí.

„Při vystupování musí dát řidiči znamení stisknutím tlačítka STOP. Řidič je povinen na zastávce na znamení zastat, pokud se tam nachází cestující bez ohledu na to, na jakou linku chce nastoupit,“ dodala Staneková.

© AUTORSKÁ PRÁVA VYHRAZENA

References

  1. ^ Eva Bullová (spravy.pravda.sk)