Půjčky Praha

o půjčkách, půjčování a penězích

Metro je doposud „staré“ 38 let. Na jeho stavbu dohlíželi soudruzi přísně – ParlamentníListy.cz

Český rozhlas připomněl jedno výročí, které si zvláštně Pražané pochvalují. Pražské metro totiž jezdí doposud 38 let. K výročí dopravní podnik vypravil historicky Nejstarší soupravu zvanou ‚ECS‘. V nynější době se ale pracuje na prodloužení trasy A. Ta bude delší o Čtyři stanice z Dejvic až k nemocnici Motol, hotová má být v roce 2014.

Autor: Hans Štembera

Popisek: Vlak ve stanici metra

zájemce se v „historickém“ vlaku Metra mohli dnes projet již od 9 hodin a 19 minut ze stanice Kačerov. Tedy přesně ve chvíli, kdy byl v roce 1974 provoz oddenky slavnostní zahájení.

Vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík v teto souvislosti pro rozhlas připomněl, že původní plány z 60. let s metrem nepočítali. Vláda se rozhodla pro metro až v průběh Budování tunel pro podpovrchovou tramvaj.

„Což znamenalo velké problémy, protože najednou vám ze dne na den jediným rozhodnutím přestala platit Jakákoliv výhledová koncepce městské dopravy v Praze, přestali platit prakticky všechny stavební plány, které Byly k dispozici,“ sdělil Fojtík Českému rozhlasu.

Podle ní se nesměla stavba metra zpozdí ani o jediný den. „Takže pro stavbaři i projektanty to byla velmi náročná situace,“ dodal vedoucí archivu dopravního podniku.

Trasa A se prodluž o Čtyři stanice

Další etapa práce na prodloužení pražského metra A skončila právě před měsícem. Stavbaři prorazili dvoukolejný tunel, který ústí do konečné stanice Motol. Nejkratší trasa pražského metra se prodluž o Čtyři stanice z Dejvic až k nemocnici Motol, hotová má být v roce 2014.

Prodloužený úsek trasy metra A bude Merit 6134 metrů a bude mit celkem Čtyři stanice – Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stanice Motol ve výsledku povedou obě koleje vedle sebe, a tak musí být mit tunel větší tubus než pro jednosměrnou kolej.

Se stavbou dvoukolejných tunel už mají stavbaři metra zkušenosti. Poprvé se takový tunel totiž vsadil na konci 90. let před nádražím Černý Most a Několik jich je takové na trase C mezi Nádraží Holešovice a Letňany.

Celé prodloužení trasy A má stát něco málo přes 21 miliard korun. Větší část by se mela hradit z evropských fondu a zhruba osm a půl miliardy musí město zaplatit samo. Praha to vyřešila tak, že si domluvila úvěr od Evropské investiční banky, že kterého Může čerpat až 11 miliard korun. Na začátku dubna kvuli tomu zastupitelé hlavního města schválili první fázi úvěru ve výši tři miliardy korun. Prý je to pro město výhodné, protože úvěr se uzavírá na dobu 30 let s odkladem splatnosti šest let.

Diskuze: 14 příspěvků