Specialista na pohon čtyř kol – automobilka Subaru – výstavní premiérou modelu XV na podzimním frankfurtském autosalonu vnikla do třídy kompaktních crossowerov jako nůž do másla. Akvizice tradičního výrobce s netradičním typovým označením se vyrábí na rozdíl od konkurence, mezi kterou figurují takové bestsellery jako Kia Sportage, VW Tiguan, ale i Mitsubishi ASX, výhradně se stálým pohonem čtyř kol. Provází ji tříčlenná sestava alternujúcich čtyřválců typu boxer – benzínový 1,6 l (84 kW/114 k) a dva naftové 2,0 D Low Power (80 kW/109 k), resp. 2,0 D (108 kW/147 k). V testovaném exempláři se předvedl ten výkonnější z turbodieselů spolu s druhou nejvyšší úrovní standardní výbavy Comfort.
svébytný originál
Svébytný model se vyznačuje štíhlou siluetou, ostře řezanými liniemi, až extrémně skloněným čelním sklem a dlouhatánskými střechou zakončenou efektním kšiltem. Žádanou dávku drsnosti, která se v této třídě nosí, umocňují kontrastní lemy blatníků, prahové nástavce i specifický design litých kol. Zepředu se předvádí vrstvenými tělesy hlavních světlometů, pro značku Subaru aktuální maskou chladiče a velkým otvorem náporového chlazení s orientační lištou v popředí. Proporčně XV vyznívá téměř ze všech zorných úhlů celkem vyváženě. Jen při pohledu zezadu je auto na náš vkus až příliš úzké a vysoké. Dojem by korigovalo alespoň pár horizontálních stylistických prvků. Faktem však zůstává, že tento model má vskutku nadstandardní světlou výšku (220 mm). A to se v terénních vložkách určitě hodí.
Klasika podle Subaru
Interiér se celý koupe v černém, jen vybrané prvky kontrastují odstíny matného i leštěného hliníku. Trochu ponuré. Architektura – žádná moderna. Například páčky pod volantem by aktuálně vypadaly tak před dvaceti lety. Subaru je už jednou takové, v jistých směrech dosti konzervativní. Palubní desku pokrývá měkčený plast, sedadla zas prodyšný textilní materiál, který svými protiskluzovými vlastnostmi pomáhá zvýšeným bočnicím sedadel podržet tělo vůči odstředivým silám. Dobře stíněnému přístrojovému štítu vyčteme chybějící teploměr. Kontrolka, která signalizuje chladný motor, ho plnohodnotně nenahradí. Přitom se nedá říci, že by pracoviště řidiče bylo na informace skoupé. Spíše naopak. K dispozici jsou tři displeje. Jeden v přístrojovém štítu, dva na vrchu palubní desky. V centru jejich bohatě strukturovaného menu dominuje hlavně spotřeba. Nejen okamžitá a průměrná, ale i její časový vývoj. Dá se srovnávat také aktuální průměr s dlouhodobým. K tomu indikátor řazení, škoda jen, že zcela nenápadný. Centrální barevná obrazovka už zprostředkuje mapu navigace i obraz standardně dodávané zpětné kamery. Sekundují její příplatkové parkovací senzory. Jezdec ani kopilot se na nedostatek místa stěžovat nemohou. I proto, že středový panel je poměrně štíhlý. K plné pohodě za volantem chybí z ergonomického hlediska jen rozumnější umístěný box mezi sedadly. Kotví až příliš vzadu, proto se jeho kryt dá používat jako loketní opěrka jen podmíněně dlouháni nebo těmi, co rádi sedí co nejdále od volantu.
Mělký kufr
Vzadu se sedí výše, chodidla se dají zasunout pod přední sedadla, opora stehnům tedy nechybí. Dále registrujeme překvapivě velkou 12-centimetrovou rezervu v oblasti kolen, zato nad hlavou klesající střecha ponechává průměrně vysokému cestujícímu k dobru jen čtyři centimetry. Ve středu podlahy trochu vadí masivní kryt kardanového hřídele. Kufr je už na první pohled mělký. Podezření potvrzuje jeho skromná papírová kapacita 380 litrů. A to se do její rámce počítá také prostor pod podlahou. Rezerva chybí, proto se dá její prostor využít na uložení drobností. Když sklopíme zadní opěradla, sice získáme kapacitu 1 270 litrů, ale ne zcela rovnou ložnou plochu. Krycí roleta funguje bezchybně.
Motor ležatý a tichý
S ležatým vznětovým čtyřválcem Subaru jsme měli tu čest už v testované Impreze. Před jeho aplikací v XV mu motorárny posunuli vrchol točivého momentu ještě do nižších otáček na úkor tří koní maximálního výkonu. V praxi je to opět ten pozoruhodně kultivovaný turbodiesel s klidným volnoběhem a pod velením akcelerátoru s utlumeným projevem. Při zařazené pětce a šestce typický tikot naftového motoru zcela zaniká. A opět – jako v případě Imprezy – je třeba si zvykat na dlouhý stálý převod. Klasická schéma řazení tím pádem neplatí. Pokud ji totiž použijeme, jezdíme s hluboce podtočeným motorem, který sice zdechla ani za nic, ale ani netáhne. A tak je dobré v uzavřené osadě řadit maximálně čtyřku. Když na šestce upalují po dálnici stotřicítce, otáčkoměr ukazuje 2 300. Rychle jsme se sehrály. No kritice se neubrání kostrbaté přechody z nuceného volnoběhu do otáček. Tuto specialitu jsme si „vychutnali“ zejména při posouvání se v koloně. Doufejme, že je výsadou jen konkrétního exempláře. Silná stránka – ekonomika provozu. O tom jsme se přesvědčili už při testování Imprezy. Ta ve službách TRENDU zaznamenala průměrných 6,3 l/100 km a Subaru XV prokázalo jen o desetinku litru vyšší apetit. Z konkurentů jsme vyzkoušeli například VW Tiguan 2,0 TDI BMT 4Motion. S převodovkou DSG dosáhl 6,7 l/100 km. Lepší dopadl Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4WD, který se dostal až na neuvěřitelných 5,7 l/100 km.
Optimální kompromis
Pevné naladění podvozku a zvolený formát pneumatik 225/55 R17 bude asi pro podmínky na Slovensku tou ideální kombinací. Takto vybavená XV se v zatáčkách nadměrně nenaklání, přestože pneumatiky se při vyšším nasazení ozývají pískáním. Na rozbitých cestách je to celkem komfortní vůz, jehož podvozek pozoruhodně filtruje nerovnosti. Hlavně pro ty, co si potrpí na výlety mimo asfaltky, uspokojí stálým pohonem čtyř kol Symetrical AWD (All Wheel Drive). To zároveň znamená, že točivý moment se přenáší na obě nápravy v poměru 50: 50 prostřednictvím viskózní spojky. Žádné připojování zadní nápravy, žádné testování reakcí na změněnou adhezi. Všechny čtyři zabírají neustále.
Ano, kdyby se zadní kola za příznivých okolností odpájali, průměrná spotřeba by ještě klesla a Subaru by bylo možná ještě obratnější. V lehkém terénu však ve své kategorii těžko najde konkurenci i zásluhou již zmíněné světlé výšky.
Závěr
Auto jako stvořené na slovenské venkov a vzhledem k aktuální stav zdejších vozovek se stejně dobře uplatní iv Bratislavě. Na tuto širokospektrální funkci ho kvalifikuje poměrně robustní konstrukce, stálý pohon čtyř kol, světlá výška i optimální odpružený podvozek. K tomu ležatý turbodiesel s kultivovaným chodem a nízkou spotřebou. Možná si řeknete, že tuto jeho přednost devalvuje pořizovací cena. Fakticky testovaná verze vychází na 29 990 €, což je informace, která dokáže slabším povahám podlomit kolena. Jen si radno uvědomit úroveň výbavy Comfort. Figurují v ní takové fajnovosti jako dvouzónová klimatizace, zpětná kamera, bezklíčový systém, vyhřívaná přední sedadla, rozmrazovač stěračů čelního skla …. V tomto kontextu se jeví už přijatelnější. A třeba zohlednit, že verze s 1,6-litrovým benzínovým motorem (cenový základ) se dá pořídit už za necelých 22 tisíc eur. Také obsahuje například stabilizační program, automatickou klimatizaci, pohon 4 x 4 či nadstandardních osm airbagů.
Nejvýznamnější prvky standardní výbavy
ABC, BAS, EBD, VDC, osm airbagů, audiosystém s CD a MP3 přehrávačem, zpětná kamera, dvouzónová klimatizace, rozmrazovač stěračů čelního skla, dešťový senzor, volant v kůži, vyhřívaná přední sedadla, indikátor řazení , multifunkční displej, elektrické ovládání oken a vyhřívaných vnějších zrcátek, bezklíčový systém, střešní spoiler, denní světla, přední mlhovky, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin …
Nejvýznamnější prvky doplňkové výbavy
Kožená sedadla, navigace, sportovní maska chladiče, denní světla LED, nástupní prahy, ochrana spodku motoru, parkovací senzory vpředu i vzadu, dělící mříž zavazadlového prostoru, základní střešní nosič, sada bočních ochranných lišt, šestnáctipalcová nebo osmnáctipalcová kola z lehkých slitin …
Hodnocení | |
+ | – |
nápadný vzhled | dlouhá převodovka |
prostorný interiér | kostrbaté přechody do otáček |
úroveň standardní výbavy | mělký kufr |
relativně kultivovaný motor | |
nízká spotřeba | |
skvělá trakce |
Subaru XV 2,0 D Comfort a srovnatelné automobily na slovenském trhu | |||||
Subaru XV 2,0 D Comfort | Ford Kuga 2,0 TDCi 4WD Trend | Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD EX | VW Tiguan 2,0 TDI CR BM 4 Motion Sport & Style | Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4WD Intense | |
Zdvihový objem motoru (ccm) | 1998 | 1 997 | 1 995 | 1 998 | 1 798 |
Uspořádání a počet válců | B4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximální výkon [kW (k) při ot. / Min.] | 108 (147) / 3 600 | 103 (140) / 3 750 | 100 (136) / 4 000 | 103 (140) / 4 200 | 110 (150) / 4 000 |
Maximální točivý moment (Nm při ot. / Min.) | 350/1 600 – 2 400 | 320/1 750 – 2 750 | 319/1 800 – 2 500 | 320/1 750 – 2 500 | 300/2 000 – 3 000 |
Převodovka | 6-st. manuální | 6-st. manuální | 6-st. manuální | 6-st. manuální | 6-st. manuální |
Pohon | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 | 4 x 4 |
Zrychlení z 0 na 100 km / h (s) | 9.3 | 10.4 | 11,30 | 10.2 | 10 |
Maximální rychlost (km / h) | 198 | 184 | 181 | 190 | 198 |
Průměrná spotřeba EU (l/100 km) | 5.6 | 6 | 5,70 | 5,80 | 5,60 |
Rozvor (mm) | 2635 | 2 690 | 2 578 | 2 604 | 2 670 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 380 | 410 | 405 | 470 | 442 |
Cena základního modelu s DPH (€) | 29 990 | 28 870 | 26 050 | 31 160 | 25 900 |
PRAMEN: technická dokumentace výrobců |
Foto – Subaru
© 2012 TREND Holding, spol. s r.o.
Dobré zprávy o dobrých autech.
Denní novinky, testy, legendy minulosti, prodeje aut, nejkrásnější cesty a zážitky.