Půjčky Praha

o půjčkách, půjčování a penězích

Zprávy: Bratislavské letiště otevřelo novou příjezdové halu!

BRATISLAVA – Bratislavské letiště v pátek otevřelo pro veřejnost novou příjezdové halu s roční kapacitou 1,5 mil.. cestujících. Architektonicky je propojena s odletový terminálem, který je v provozu už dva roky.

Největší domácí letiště po dostavbě terminálu tak bude moci ročně vybavit spolu kolem 5 mil.. pasažérů na odletech a příletech. Zatím využívá pouze třetinu této kapacity. Branami letiště loni totiž prošlo téměř 1,6 milionu. cestující av tomto roce by jejich počet měl být přibližně stejný.
Jako první přes odevzdanou letištní příjezdové halu přešli cestující na pravidelné lince z Říma. V pátek do večera si ji vyzkouší také pasažéři na dalších charterových a pravidelných letů z Burgasu, Moskvy, Enfidha, Hurghady, Tel Avivu a Londýna. Výstavbu letištního terminálu, včetně jeho dostavby, provedla společnost ZIPP Bratislava, sro za tři a půl roku, přičemž práce na stavbě příletové haly trvaly zhruba dva roky.
Stavební náklady na druhou část nového terminálu podle letiště dosáhli 33,2 mil.. eur a náklady na interiérovou a technologickou část 13,4 mil.. eur. Letiště tyto výdaje financovalo výlučně z vlastních zdrojů – z leteckých a neleteckých příjmů a úvěrů. Výstavba celého terminálu, včetně odletové a příletové haly, stála 87,2 mil.. eur a interiérové ​​a technologické zařízení 33,4 mil.. eur. Celková hodnota investice tak činí 120,6 mil.. eur. Z této částky vlastní zdroje letiště tvořily 50,9 mil.. eur az veřejných zdrojů byla financována pouze první etapa výstavby terminálu, a to ve výši 69,7 mil.. eur.
„Návratnost by měla být zhruba 30 až 40 let,“ řekl výkonný ředitel a předseda představenstva bratislavského letiště Maroš Jančula. Podle něj je velmi těžko odhadnout, kdy by mohla být naplněna kapacita letiště. „Je to věc, která se nedá snadno předpokládat,“ dodal. Letiště vidí prostor pro rozšíření počtu současných leteckých společností, ale ne ve vzniku národního dopravce.

Ministerstvo dopravy má zájem, aby letiště v Bratislavě bylo velmi důležitým dopravním uzlem iz hlediska rozvoje cestovního ruchu. „Vidíme předpoklady pro růst jeho potenciálu. Zvažujeme několik možností posílení řízení letištní společnosti. Přichází v úvahu spolupráce se strategickým partnerem, nepřichází v úvahu privatizace letiště, „ prohlásil státní tajemník resortu dopravy František Palko.
Letiště M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. jedná s několika bankami o přijetí úvěru v celkové výši 42 mil.. eur na financování rekonstrukce a dostavby terminálu. Jako agenturu SITA informovalo ministerstvo dopravy, řádně valná hromada letištní společnosti vzalo na vědomí informaci o jednáních s Klubem bank (VÚB, as, Slovenská spořitelna, as, Tatra banka, as) a se Slovenskou záruční a rozvojovou bankou, as Získání úvěru by mělo být podle Jančulu realitou ještě v tomto měsíci.

„Zároveň valná hromada zavázalo představenstvo společnosti, aby akcionářům letištní společnosti předložilo indikativní nabídku financujících subjektů na získání investičních úvěrů na krytí rekonstrukce a dostavby terminálu. Představenstvo společnosti předložilo uvedené nabídky akcionářům společnosti av této době se zkoumají a vyhodnocují, „ uvedl pro agenturu SITA mluvčí ministerstva dopravy Martin koně.
Původní stavební náklady na dostavbu letištního terminálu se měly snížit ze 40,85 mil.. eur na 33,19 mil.. eur bez daně z přidané hodnoty (DPH). Celková hodnota výstavby nového terminálu, včetně odletové haly, která je otevřena od června 2010, se tak měla snížit ze 121 mil.. eur na 113,3 mil.. eur. Náklady na stavbu konstrukce, obvodového pláště a vnitřních prostor byly sníženy oproti plánovanému rozpočtu pro některé stavební a technologické řešení. Letiště dosud vynaložilo na dostavbu terminálu finanční prostředky z vlastních zdrojů.

Tender na stavbu nového terminálu a rekonstrukci bývalé vybavovacím haly s předpokládanou cenou stavebních prací 92,94 mil.. eur bez daně z přidané hodnoty vyhrála společnost ZIPP Bratislava, sro s nejlevnější ze tří předložených nabídek, a to 85,91 mil.. eur. Smlouva o výstavbě nového terminálu a následné rekonstrukci původního terminálu byla uzavřena 4. prosince 2008 původně s platností do března 2012.
Společnost Letiště M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. je zapsána v Obchodním rejstříku ČR od května 2004, disponuje základním kapitálem ve výši 292,428 mil.. eur. Historie letiště sahá do roku 1946. Společnost je v úplném vlastnictví státu, když Fond národního majetku spravuje 50,30% akcií a ministerstvo dopravy 49,70% akcií.